EkonomiGenel

Ticaret Bakanlığından mesafeli alışveriş tüketicilerine önemli uyarılar

Ticaret Bakanlığından yapılan yazılı açıklamada, teknolojide yaşanan gelişmeler, dijitalleşme, internet altyapısının gelişmesi gibi olguların, alış veriş alışkanlıklarında değişimler yaşanmasına, tüketicilerin geleneksel yöntemler yerine uzaktan etkileşim araçları ile kurulan mesafeli sözleşmelerle alış verişe yönelmelerine niçin bulunduğuna işaret edildi.

Abone Ol  
 
98 / 100

Ticaret Bakanlığından yapılan yazılı açıklamada, teknolojide yaşanan gelişmeler, dijitalleşme, internet altyapısının gelişmesi gibi olguların, alış veriş alışkanlıklarında değişimler yaşanmasına, tüketicilerin geleneksel yöntemler yerine uzaktan etkileşim araçları ile kurulan mesafeli sözleşmelerle alış verişe yönelmelerine niçin bulunduğuna işaret edildi.

Açıklamada, geleneksel alış veriş yöntemlerine göre vakit, mekan ve fiyat açısından hem satıcı hem de tüketicilere sağladığı üstünlük ve kolaylıkları barındıran mesafeli satışların, bilhassa ortamında bulunulan yeni tip koronavirüs (Kovid-19) döneminde daha çok tercih edildiği ve işlem hacminin ciddi oranda arttığı belirtildi.

Bu tür satışların fazlası basitliği beraberinde getirmesine rağmen, vakit vakit meşru yükümlülüklerinin bilincinde olmayan, kötü niyetli ve fırsatçı satıcıların, stoklarında olmayan ve tedariki 30 günlük meşru teslim vakitı ortamında yapılamayacak ürünleri dahi satışa mevzu ederek tüketicileri mağdur ettikleri vurgulanan açıklamada, ürün bedelleri tahsil edildikten sonra, teslimlerin hiç yapılmadığı ya da teslim edilmeyen ürünlere dair bedel iadesi içerikli cayma taleplerinin karşılanmadığı, hem de tüketicilerin söz hususu taleplerini iletebilecekleri bir muhatap dahi bulamayarak mağdur edildiklerinin gördüğünüz kaydedildi.

Açıklamada, bilhassa kurumsal olmayan internet siteleri ve sosyal medya mecraları, hem de cep telefonu programları üzerinden satın alma işlemi yapılarak, kapıda ödeme gibi banka hesap sahiplik bilgi kapasitesi olmayan ödeme yöntemleriyle yapılan alış verişlerde çok sayıda mağduriyet yaşandığı bildirildi.

Tüketicilerin ilgi etmesi gerekenler

Açıklamada, mesafeli yöntemle alış verişte yaşanan mağduriyetlerin önüne geçmek adına Bakanlığın tüketicilere uyarıları şu şekilde sıralandı:

“İnternet ya da telefon ile alış veriş yapılmasına karar verilmesi halinde satıcı hakkında arama motorlarında kısa ve genel bir ön araştırma yapmak, gerek görülürse şikayetleri araştırmak düşünce verecektir. Mesafeli tekniğin tüketicilere sağladığı üstünlüklerden birisi de, satın alınması plan edilen malın ya da hizmetin fiyatı ve niteliklerini fazlası mecradan araştırabilme basitliği sağlamasıdır. Bu sebeple mal ya da hizmetin başka mecralardaki aşağı yukarı fiyatının öğrenilmesi ve kıyaslama yapılması, gerçekçi olamayacak kadar cazip görünen düşük fiyatlara ya da indirimlere ilgiyle yaklaşılması fazlası mağduriyetin önüne geçecektir. Alışveriş yapılması düşünce edinilen internet sitesinde satıcının ticari unvanı, adresi, sabit telefonu, MERSİS numarası, ETBİS kaydı, emniyet damgası bilgi kapasitesi gibi bulguların olup olmadığı denetim edilerek alış veriş yapılmalıdır. İnternet sitesinin düzmece ya da taklit bir site olması şansına rağmen site adının denetim edilmesi gerek görülürse Bilgi Teknolojileri ve Etkileşim Kurumunun ‘internet site bilgi kapasitesi sorgulama’ ekranından faydalanılması fazlası mağduriyetin önüne geçebilecektir.”

Sosyal medyada gezinirken rast gelinen tanıtım ve ilanlara karşı, bu mecralar vasıtasıyla ulaşılan sitelerin düzmece, taklit ve kötüye kullanılması ihtimallerine karşı, satıcının ürünün kendi sitesinden denetim edilmesinin faydalı olacağı bildirilen açıklamada, internet sitesi üzerinden alış veriş yapılmasına karar verilmesi halinde SSL sertifikası, 3D Security ya da sanal kartla ödeme gibi detaylara ilgi edilmesinin önemine işaret edildi, ödeme yapmadan önce, tüketiciye iletilmesi meşru mecburilik olan ön bulguların okunmasının fazlası mağduriyeti önleyeceği ifade edildi.

Açıklamada, satıcının ticari unvanı, adresi, sabit telefon numarası gibi etkileşim bilgileri, mal ya da hizmetin ödenecek toplam tutarı, cayma hakkına dair ayrıntılar ve hak arama yollarının söz hususu bilgilerden bulunduğu belirtildi.

Mağduriyet yaşanması halinde yapılması gerekenler

Tüm bu hususlara ilgi edilmesine rağmen tüketicilerin mesafeli sözleşmelerle alakalı 10 bin 390 liranın altında olan uyuşmazlıklar için Tüketici Hakem Heyetlerine, bu tutarı aşan uyuşmazlıklar için de Tüketici Mahkemelerine başvurabilmesinin olası bulunduğu hatırlatılan açıklamada, bakanlık doğrultusundan tüketici mağduriyeti doğuran satıcılara dair olarak denetimler yapıldığı belirtildi.

Açıklamada, denetimlerde teşhis edilen aykırılıklara dair idari yaptırımların uygulandığına işaret edilerek, bunlar kaydedildi:

“Tüketicileri aldatıcı ve yanıltıcı ifadelere yer verdiği ya da haksız ticari program kalitesi taşıyan satış ve pazarlama yöntemleri Bakanlığımız içeriğinde teşhis edilen Reklam Kurulunca incelenmekte ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu kapsamında suç teşkil eden eylemlere dair olarak da Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulmaktadır. Bu kapsamda 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un yürürlüğe girmiş bulunduğu 2014 senesi ile 2020 Ekim ayı arasındaki dönemde, mesafeli yöntemle satış yapan 75 şirket nezdinde yapılan denetim neticesinde teşhis edilen aykırılıklar için toplam 216 milyon 68 bin 467,08 lira idari para cezası uygulanmıştır.”

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
son dakika haberler aktüel ürünler bim aktüel ürünler a101 aktüel ürünler altın kaç para oldu dizi reyting sonuçları güncel haberler asgari ücret maaşlar en son çıkan telefon modelleri dünyadaki son gelişmeler transfer haberleri savunma sanayi tiyatro saatleri