EkonomiGenel

Salgın yılında kartlı harcamalar ilk kez 1 trilyon lirayı geçti

İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) "Pandemetre 2020" incelemesinın sonuçlarına göre, geçtiğimiz yıl banka ve kredi kartlarıyla yapılan alış veriş tutarı 1 trilyon 61 milyar liraya ulaştı.

Abone Ol  
 
63 / 100

İTO, yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınının sektörlere dair göstergelere etkisini araştırmak için hazırladığı Pandemetre 2020 incelemesinın sonuçlarını açıkladı.

Araştırmanın “Banka Kartı ve Kredi Kartı Harcamaları” başlığına göre, yerli ve yabancı kartlarla yapılan alış veriş tutarı ilk kez 2020 yılında 1 trilyon lirayı geçti. TCMB Banka Kartı ve Kredi Kartı Harcama Tutarları verisi üstünden yapılan araştırmaya göre, kartlı harcama toplamı 2020 yılında, önceki seneye göre yüzde 13 artışla 1 trilyon 61 milyar liraya ulaştı.

2020 yılında 23 sektörün 15’i, banka ve kredi kartları ile gerçekleştirdikleri satışlarda bir önceki yılı geride bıraktı. Seyahat acenteleri, hava yolları, konaklama, kuyumculuk ve yemek sektörlerinde yapılan kartlı harcamalar ise geriledi.

Geçen yıl kart harcamaları en çok yükselen 5 sektör yüzde 81 artışla elektrik-elektronik eşya, bilgisayar, yüzde 52 artışla müteahhitlik işleri, yüzde 41 artışla market ve alış veriş merkezleri, yüzde 35 artışla yapı malzemeleri, hırdavat, nalburiye ve yüzde 31 artışla telekomünikasyon oldu.

– Otomobil ve hafif ticari vasıta satışları yüzde 72 arttı

Pandemetre 2020’ye göre, Türkiye genelinde 11 ayda otomobil ve hafif ticari vasıta satışları yüzde 72 yükselişle 668 binin üstünde gerçekleşti.

“Bankaların Tüketici Kredileri” başlığına göre Türkiye genelinde konut, taşıt ve ihtiyaçtan meydana gelen tüketici kredileri hacmi, 25 Aralık 2020 itibarıyla yüzde 45 artarak 675 milyar liraya yükseldi.

2020’de kartla internet üstünden yapılan alış verişler de yüzde 40 artışla 265 milyar lirayı aştı.

Araştırmanın diğer sonuçları ise şu şekilde oldu:

“TL üstünden açılan ticari kredi faizleri 27 Aralık 2019’daki yüzde 12,73’lük ortalamasından 18 Aralık 2020’de yüzde 19,1 miktarına yükseldi. TCMB Reel Kesim Güven Endeksi, 2019 yılı Aralık ayında 103,6 puan olurken, Aralık 2020’de 106,8 puan olarak kayıtlara geçti.

2020 Ekim ayında endüstri üretimi 2019’un aynı ayına göre yüzde 10,2 arttı. 2019 yılı ekim ayında endüstri üretim endeksi yüzde 3,9 yükselmişti. İmalat endüstri genelinde kapasite tüketimi Aralık 2019’da aylık bazda yüzde 77 iken, pandemiye karşın Aralık 2020’de yüzde 75,6 oldu.”

– İstanbul’da konut satışları Ocak-Kasım 2020’de yüzde 24 arttı

İlgili kurumların resmi istatistiklerini öneme alan Pandemetre incelemesine göre, İstanbul’da 2019’un Ocak-kasım döneminde 279 milyar lira olan vergi tahsilatı ise 2020’nin ilk 11 ayında yüzde 25 artışla 349 milyar liranın üstünde gerçekleşti. Böylece İstanbul’un Türkiye’nin vergi gelirindeki payı yüzde 46 oldu.

İstanbul’da karşılıksız işlemi yapılan çek tutarı yüzde 39 gerileyerek 2020’nin ilk 11 ayında 5,3 milyar lira oldu.

2020’nin ilk 11 ayında İstanbul’da satılan konut sayısı da yüzde 24 artarak 244 bini aştı. Bu satışın 71 binini sıfır konutlar, 173 binini ise ikinci el konut satışları oluşturdu. 11 ayda yabancılara 16 bin 867 konut satıldı.

2020’nin ilk 11 ayında İstanbul’dan yapılan ihracat ise yüzde 9 düşüşle 74 milyar dolar oldu.

– “2021’e umutla giriyoruz”

AA muhabirine “Pandemetre 2020” incelemesine dair açıklama yapan İTO Başkanı Şekib Avdagiç, 2021’e umutla girdiklerini ifade ederek, “Tüm dünyada pandemiyi tamamıyla yok edemesek de daha çok denetim altında tutabileceğimize inanıyoruz. Henüz beş değişik aşının döneme girmesi planlanıyor ve 2021’in dünya ekonomisi için bir ‘iyileşme’ yılı olması bekleniyor. Bu anlamda bilhassa endüstri sektörlerimizde ve dış talebe dönük çalışan firmalarımız için 2021’in bir hamle yılı olacağına inanıyoruz.” dedi.

Dünya ekonomisinin bu yıl yüzde 4,8 büyüyeceğinin öngörüldüğünü anımsatan Avdagiç, şu şekilde konuştu:

“Yapılan tahminlere göre dünya ticaret hacmi de yüzde 7.2 genişleyecek. Bu saseneyer önemli, zira ihracatımızın hangi civarlara çıkacağını dünya ticaret hacminin seyri belirleyecek. Örneğin dünya genelindeki ticaret eğilimleri, lojistik seçimleri de değişti. Tedarikte Çin’e seçenek arayışları arttı. Türkiye bu noktada önemli üstünlük yakaladı. 200’ü aşkın küresel değer zinciri ile yapılan QIMA incelemesi bunu bariz biçimde gözler önüne serdi. Geçen yıl dünya markalarına sorulan ‘tedarikte ilk üç tercihiniz kimdir’ sorusuna verdiği yanıtlarda Türkiye’nin payı yüzde 4’tü. 2020’de yüzde 9’a çıktı. AB odaklı değer zincirlerinde, bir diğer ifade ile Avrupa markalarında ise bu miktar yüzde 30’a ulaştı. Türkiye’nin tercih edilirliği dünya genelinde iki kat artış gösterdi.”

Avdagiç, salgında bilhassa hizmetler sektöründeki firmaların ciddi ölçüde kayıplar yaşadıklarına ilgi çekerek, “Sanayi sektörlerimizde, ihracata çalışan firmalarımızda dünyadaki talep daralmasına karşın çarklar hızla dönmeye devam etti. Hükümetimizin sağladığı desteklerle inşaatta, otomotivde, tekstil ve mobilyada başarılı bir yılı geride bıraktık diyebiliriz. Medikal tekstilde ihracatımız 1 milyar doları aştı. Bununla bir arada hizmetler sektörünü 2021’de alacağımız tedbirler içinde ayrı bir yere koymak zorundayız. İnanıyoruz ki 2021 yılı Türkiye için bir hamle yılı olurken, hizmetler sektöründeki kayıplarımızı da telafi etmeye başlayacağımız bir yıl olacak.” değerlendirmesinde bulundu.

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
son dakika haberler aktüel ürünler bim aktüel ürünler a101 aktüel ürünler altın kaç para oldu dizi reyting sonuçları güncel haberler asgari ücret maaşlar en son çıkan telefon modelleri dünyadaki son gelişmeler transfer haberleri savunma sanayi tiyatro saatleri