Genel

Milli Turbojet Motor’un seri üretimi için geri sayım başladı

Kale Grubu Başkan Yardımcısı ve Teknik Bölüm Başkanı Osman Okyay, "Milli Turbojet Motoru'nun son adımı olan kalifikasyon testlerinin en geç Aralık ortasında başlayıp bir ay içinde sonuçlanmış olmasını planlıyoruz. Böylece geliştirme projesi tamamlanacak ve motorumuz bundan sonra seri üretime hazır duruma gelmiş olacak. Motor kalifiye olduktan sonra biz bunu üretim hattımıza alıp seri üretime başlayacağız." açıklamasında bulundu.

Abone Ol  
 
69 / 100

Kale Grubu Başkan Yardımcısı ve Teknik Bölüm Başkanı Osman Okyay, “Milli Turbojet Motoru’nun son adımı olan kalifikasyon testlerinin en geç Aralık ortasında başlayıp bir ay içinde sonuçlanmış olmasını planlıyoruz. Böylece geliştirme projesi tamamlanacak ve motorumuz bundan sonra seri üretime hazır duruma gelmiş olacak. Motor kalifiye olduktan sonra biz bunu üretim hattımıza alıp seri üretime başlayacağız.” açıklamasında bulundu.

Okyay, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank’la bir arada Kale Grubu’nun savunma ve havacılık şirketlerinden Kale Ar-Ge’nin Tuzla’da ilerlettiği Milli Turbojet Motoru’nun teslimat öncesi son testlerinden birine katıldı.

Testin sonrasında AA muhabirine açıklamalarda tespit edilen Okyay, Kale Ar-Ge olarak, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın gereksinimi olan Stand-Off Mühimmatın (SOM roketsi) seri üretiminde kullanılacak olan Milli Turbojet Motor’un ve motora ait alt sistemlerinin tasarımı, üretimi, testlerinin yapılması, teknoloji gösteriminin gerçekleştirilmesi, eğitim ve bakımı ile Teknik Veri Paketi’nin (TVP) hazırlanmasını üstlendiklerini hatırlattı.

Kale Grubu’nun, savunma ve havacılık sektörüne 1987 senesinde Stinger Füze Sistemleri Projesi’ne 22 değişik parça üretimiyle girdiğini açıklayan Okyay, savunma ve havacılık sektörlerinin ülkeler ve şirketler için kritik ehemmiyet taşıdığını söyledi.

Okyay şunları kaydetti:

“Siz teknoloji bölümünde bazı devrimlere imza atacaksanız eğer, onların birçoğunun doğduğu sektör savunma ve havacılık endüstridir. Bunun yanısıra bu sektördeki dışa alışkanlık ülkenizin çoğu alandaki diğer politikalarını da etkiler. Dolayısıyla buradaki dışa bağımlılığınızı ne kadar azaltabiliyorsanız o kadar diğer alanlardaki politikalarınızı daha serbestçe yapılabilir duruma gelirsiniz. Savunma endüstri ülkemizin de ehemmiyetle ihtiyaç duyduğu bir sektör. Dolayısıyla bu harcamanın ülke içinde kalması ve ülkedeki firmaların bu alanda etkinlik göstermesi ülke ekonomisi yönünden da çok mühim.

Kale Grubu olarak 1987 senesinde yurt dışına Stinger roket parçaları üreterek başladığımız bu serüvende, geldiğimiz bu noktada bünyemizde bu alanda etkinlik gösteren 5 adet şirketimiz var. Bunlardan bir adetsi Kale Havacılık. Orada askeri ve sivil uçakların mühim parça ve aksamları üretiliyor. Boeing ve Airbus gibi firmalar müşterimiz.”

– “Milli irtifa test sistematiğini Türkiye’de ilke ve tek olarak tasarlayıp geliştirdik”

Okyay, Kale Havacılığın yüksek katma kıymetli üretimiyle ülkenin dış ticaretine katkı sağladığını ifade ederek, ihracatı çoğaltmak için nitelikli üretimlerle çalışmaya devam ettiklerini söyledi.

Kale Ar-Ge’nin 2012’de milli gaz türbinli motorlar ilerletmek için kurulduğunu izah eden Okyay, ilk projelerinin Milli Turbojet Motoru bulunduğunu kaydetti.

Okyay, şu verileri verdi:

“Ülkemizde tasarlanan ilk milli ölçekteki jet motoru üstünde çalışıyoruz. Tamamen milli imkanlarla bunu geliştirdik. Mühendislerimizin, burada çalışan ekibin başarısıdır. Sadece motor ilerletmekle kalmadık, motorun tüm alt sistemleri diyebileceğimiz elektronik denetim ünitesi, yakıt grubu gibi, piroteknik ateşleyicisi gibi, alternatör gibi çoğu alt sistemini de tekrar yerli ve milli olarak geliştirdik.

Motorun dışında bir de milli irtifa test sistematiğini Türkiye’de ilk ve tek olarak tasarlayıp geliştirdik. Çok zor bir iştir. Gerçekten bir motor ilerletmek kadar da zor bir iştir, irtifa test sisteminin mühendisliğini yapıp, onu kurmak ve işletmek ve bakımını yapmak. Burada motorumuzun irtifadaki testlerini, uçuş testlerini yapıyoruz. Yani uçuşta motor ne hissediyorsa, nasıl bir ortamın içindeyse onları birebir yerde sağlayabiliyoruz ki havadaki performansını yerde test edebilir duruma geliyoruz. Bunu yapmadan motor geliştirmeniz olası değil. Bu bir bakım test düzeneği değil, geliştirme test düzeneği.”

– “Sayın bakanımızla birlikte yaptığımız test problemsiz tamamlandı”

Okyay, Milli Turbojet Motoru Projesi’yle ilk etapta SOM roketlerine motor üretileceğini ifade ederek, KTJ-3200 adlı motorun testini Bakan Varank’la bir arada gerçekleştirmekten gurur duyduklarını söyledi.

Motorun testine dair veriler veren Okyay, “Motorumuz çok şükür gayet güzel çalıştı. Elektrik denetim ünitesinin vermiş bulunduğu tüm komutları birebir yerine getirdi. Sayın Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Mustafa Varank’la birlikte yaptığımız test problemsiz olarak tamamlandı ve sonrasında motorumuzu kapattık. Gerçekten bundan sonra bu alanda kendimizi bundan sonra rahat hissedebiliyoruz. Bu ve bunun gibi diğer motorları da geliştirebilecek civara geldiğimizi hissediyoruz açıkçası.” verilerini verdi.

Milli Turbojet Motoru Projesi üstünde 8,5 senedir çalıştıklarını belirten Okyay, bu sürede ciddi tecrübeler kazandıklarını söyledi.

– “Üretime hazırlık çalışmalarına biz ağustos ayından beri devam ediyoruz”

Osman Okyay, motorun teslim programına hazır duruma yaklaştığını ifade ederek, “Şu anda biz fabrika kabul testlerini yapıyoruz. Arkasından motorun kalifikasyon testleriyle birlikte teslim süreci sonuçlanmış olacak.” dedi.

Motorun kalifikasyon testlerini Aralık ayında yapacaklarını açıklayan Okyay, şu şekilde konuştu:

“Milli Turbojet Motoru’nun son adımı olan kalifikasyon testlerinin en geç Aralık ortasında başlayıp bir ay içinde sonuçlanmış olmasını planlıyoruz. Böylece geliştirme projesi tamamlanacak ve motorumuz bundan sonra seri üretime hazır duruma gelmiş olacak. Havacılık pazarında üretim işi esasen bizim senelerdir yaptığımız bir şey. Hem de testler için çok sayıda prototip motor ürettik. 8,5 senelik sürede işler her vakit iyi gitmedi, kimi vakit motorda hasarlar oldu. Hemen yenilerini ürettik. Dolayısıyla motor üretme tarafında bizim hiçbir sıkıntımız yok. Bir de biz uluslararası alanda dünyanın en büyük havacılık firmalarına, Boeing’e, Airbus’a direkt alt üretici konumundayız. Dolayısıyla üretme tarafı bizim için bir motoru sıfırdan geliştirmeye oranla daha basit kısmı. Bu motor kalifiye olduktan sonra biz bunu üretim hattımıza alıp seri üretime başlayacağız.

Üretime hazırlık çalışmalarına biz ağustos ayından beri devam ediyoruz. Dolayısıyla çok rahat bir şekilde seri üretime alırız. O bizim en kuvvetli bulunduğumuz yönümüz.”

– “Sadece SOM roketinde kullanılmayacak”

Okyay, motorun itkisinin 3.200 newton civarında bulunduğunu hatırlatarak, bunun da 900 beygirlik bir güce denk yaklaştığını söyledi.

Motorun jet motoru olması nedeniyle olabildiğince ufak boyutta tasarlandığını açıklayan Okyay, bu motorun aniden çok uçan cisme, uçan platforma itici güç sağlayacağını kaydetti.

Okyay, sözlerini şu şekilde sürdürdü:

“Milli Turbojet Motoru ilk olarak SOM roketinde kullanılacak. Geliştirdiğimiz motor SOM roketi için geliştirildi ama yalnızca SOM roketinde kullanılmayacak. Birden çok uçan sistemimizin motoru görevini üstlenecek bu motor. Bundan sonra yapılması gereken şu şekilde bir işlem var, bu motorun alınıp roket içine, roket içine yerleştirilmesi… Roketle motorun birleşik edilmesi gerekiyor. Bu işlem paralelinde esasen bizim de seri üretime hazırlık fazımız sonuçlanmış olacak. Dolayısıyla takvimler birbirine çok uyuyor. Daha sonrasında da roketyle uçuşlu testler yapılacak. Yani ürettiğimiz motorla uçan roketler 2021 ilk haftalarında test edilmeye başlanacak. Bunların hepsinin en çok 7-9 ay ortamında tamamlanabileceğini öngörüyorum. 2021 içinde Milli Turbojet Motor’la uçan roketlerimiz inşallah envanterdeki yerlerini almış olacaklar.” ​​​​​​​

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
son dakika haberler aktüel ürünler bim aktüel ürünler a101 aktüel ürünler altın kaç para oldu dizi reyting sonuçları güncel haberler asgari ücret maaşlar en son çıkan telefon modelleri dünyadaki son gelişmeler transfer haberleri savunma sanayi tiyatro saatleri