Genel

İkinci el oto piyasası 1 Eylül’e hazırlanıyor

Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, AA muhabirinin ikinci el vasıta ticaretinde yaşanan ilerlemelere ve 1 Eylül’de yürürlüğe girecek yeni düzenlemeye dair sorularını yanıtladı.

Abone Ol  
 

Motorlu Araç Satıcıları Federasyonu (MASFED) Genel Başkanı Aydın Erkoç, AA muhabirinin ikinci el vasıta ticaretinde yaşanan ilerlemelere ve 1 Eylül’de yürürlüğe girecek yeni düzenlemeye dair sorularını yanıtladı.

Pandemi evvelinde, 2019 senesinin son çeyreğinde, ekonomik dalgalanmalar ve döviz kurunun artması ile sıfır vasıta fiyatlarının da yükseldiğini açıklayan Erkoç, distribütörlerin de Türkiye’ye ileriki olan sıfır vasıtaların satılmayacağını düşünerek siparişleri iptal ettiklerini dile getirdi.

Sonrasında yaşanan pandemi süreciyle de fabrikaların üretimi 4 ay boyunca durdurmasıyla vasıta tedarikinde ciddi sıkıntılar yaşandığını hatırlatan Erkoç, “Sıfır vasıta temininde yaşanan zorluklar yurttaşların talebini ikinci ele kaydırdı. Devletimizin sağladığı destekler, ekonomi bakanımız doğrulusunda belirtiler kredi destek paketleri ve faiz indirimlerinin de yapılmasıyla ikinci ele bir yönelme oldu. Bu sebeple de ikinci el fiyatlarında ciddi bir artış bulunduğunu söyleyebiliriz.” ifadelerini kullandı.

“Liste fiyatlarının üstüne 30-100 bin TL arasında kar marjı belirleyerek satış yaptılar”

Pandemi sürecinde sıfır vasıta temininde yaşanan sıkıntıların ikinci el vasıta fiyatlarının yükselişinde büyük rol oynadığına ilgi çeken Erkoç, “Bunun yanı sıra ne yazık ki meslekle hiç alakası olmayan, ayaküstü vasıta alıp satan şahıslar bayilere giderek vasıtaları aldılar, liste fiyatlarının üstüne 30-100 bin TL arasında kar marjı belirleyerek satış yaptılar.” diye konuştu.

Erkoç, pandemi ardından bütün dünyadaki sektörlerde bulunduğu gibi ulaşımda da bireyselleşme yaşandığını, tüketicilerin bireysel otomobil alımlarının artış trendine girdiğini anımsattı.

Değişen tüketici alışkanlıklarıyla vasıta paylaşımı, toplu taşıma gibi ulaşım çeşitlerine talebin düştüğünü dile getiren Erkoç, “Uzun vakit evlerinde kalan insanlar memleketine, yazlığına gitmek amacıyla toplu taşımada ortaya gelebilecek olan sağlık riskine rağmen kendi vasıtalarını alarak seyahat ettiler. Bayilerde de istedikleri arabayı bulamadıkları amacıyla yüksek fiyatlarla vasıtalarını alabilmek halinde kaldı. Böylece fiyatlarda da ciddi artışlar yaşandı.” dedi.

“Artışların devam edip etmemesi döviz kuruna bağlı”

MASFED Başkanı Aydın Erkoç, vasıta fiyatlarındaki yükselişin başka sebeplerine dair ise, “2020 senesinde geçtiğimiz seneye oranla yüzde 100’e yakın bir artış ortaya yaklaştığını söyleyebiliriz. Bu artışların devam edip etmemesi döviz kuruna bağlı. Anormal bir yükselme olmazsa fiyatlar artmaz. Fakat olursa artışlar devam eder. Çünkü ülkemize gelen vasıtaların yüzde 80’e yakını ithal vasıtalar. Türkiye’de imal edilen ve montajı oluşturulan vasıta adedi yüzde 20’lere tekabül ediyor.” değerlendirmesinde bulundu.

“8 milyon 600 bin aracın 5 milyona yakınını ayaküstü vasıta alıp satanlar gerçekleştirdi”

Başta birtakım internet siteleri üzerinden gerçekleşen otomobil ticareti olmak üzere ikinci el vasıta pazarında “fırsatçılık” yapılıp yapılmadığı yönündeki bir soruyu da yanıtlayan Erkoç, şunları kaydetti:

“Özellikle bu vakitte çok çok fırsatçılık yapılıyor. Meslekle hiç alakası olmayan, çantacı olarak tabir ettiğimiz şahıslar bayilerden vasıtaları alıp, sıfır olarak yüksek fiyatlarla satıyorlar. Bu hal ikinci el vasıta ticaretinde de mevcut. Yine bu işin ehli olmayan şahıslar ikinci el vasıtaları pazardan toplayıp, nasıl olsa vasıta fiyatları yükselecek düşüncesiyle üstüne fahiş bir kar seviyesi koyarak, devlete hiçbir vergi ödemeden vasıta alıp satıyorlar. Bunun yanı sıra internette vasıtaları pazar değerinin altında göstererek, aslında olmayan vasıtaların ilanını veren dolandırıcılar var. 2019 bilgilerine göre Türkiye’de 8 milyon 600 bin vasıta el değiştirdi, bunun 5 milyona yakını da ayaküstü vasıta alıp satanlar doğrulusunda gerçekleşti. İnşallah, ikinci el vasıta ticaretini düzenlemeye yönelik çıkan yönetmelik yardımıyla bu kayıt dışılığın önüne geçilecek, tüketici kazanırken devletimizin vergi kaybı azalacak. Mesleğimiz de hak ettiği itibarı kazanacak.”

“Yetki Belgesi zorunluluğu ile bu işi mesleki yeterliliği olanlar yapacak”

Ticaret Bakanlığı doğrulusunda hazırlanan ve ikinci el vasıta ticaretinde mühim farklılıklar sahibi olan düzenlemeyi değerlendiren Erkoç, “İkinci el otomotiv sektörü katma değer yaratan, milyonlarca şahsa istihdam sunan, sanayisinden noterine, maliyesinden finans kurumlarına kadar aşağı yukarı 45 sektöre girdi gerçekleştiren büyük bir sektör. Çok uzun vakittir sektörümüzün düzene girmesi, bu sektörde etkinlik gösteren şirketlerimizin korunması, bu işin ehil şahıslar doğrulusunda yapılması amacıyla mücadele ediyorduk. Çok şükür yönetmelik yürürlüğe girdi, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’a, alakalı bakanlarımıza ve emeği geçtiğimiz herkese bir kez daha teşekkürlerimi iletiyorum. Yetki Belgesi zorunluluğu ile bu işi mesleki yeterliliği olanlar yapacak; meslektaşlarımız hak ettiği kazanımları elde edecek.” şeklinde konuştu.

“Yönetmeliğin bir an evvel uygulanmasını diliyorum”

Aydın Erkoç, Türkiye çapında 70 bine yakın motorlu vasıta satıcısı bulunduğunu, her birinin yüzlerce birey ile çalıştığını, kira bedeli ve vergi ödediklerini anımsatarak, sözlerini şu şekilde tamamladı:

“Ama bir doğrultuda da ne yazık ki vergisini ödemeyen, istihdama katkı sağlamayan, kiralık iş yeri ya da mülkü olmayan, kendini motorlu vasıta satıcısı olarak gösteren şahıslar var. Çıkan yönetmelikte yer alan Yetki Belgesi zorunluluğu ile bunun önüne geçilecek. Meslektaşlarımız da yetki belgesi ile alakalı lüzumlu evraklarını tamamlıyorlar. Tüccarlarımız en kısa vakitde belgelerini alıp daha modern normlarda ticaretini yapabilecek. Yönetmeliğin bir an evvel uygulanmasını diliyor, devamlılığın sağlanması adına lüzumlu hukuki ve meşru mevzuatın etkinliğe geçirilmesini bekliyoruz.”

Yetki Belgesi’nde son tarih 31 Ağustos

Öte yandan, Ticaret Bakanlığının, İkinci El Motorlu Kara Taşıtlarının Ticareti Hakkında Yönetmelikte Değişik Yapılmasına Dair Yönetmeliği Resmi Gazete’de 15 Ağustos’ta yayımlanmıştı.

Buna göre, ikinci el motorlu kara taşıtı ticareti yapan ve yetki belgesini bugüne kadar almayan işletmelerin 31 Ağustos 2020’ye kadar yetki belgesi almaları gerekiyor. Bakanlıkça aksi belirleme edilmedikçe, bir takvim senesi içerisinde 3’ten çok taşıt satışı ticari etkinlik kabul edilecek ve kayıt dışı ticari etkinlikler takip edilerek yaptırım uygulanacak.

Artık ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine dair iş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip olmayan işletmelere yetki belgesi verilmeyecek. Hem de belediyelere getirilen yükümlülükler ile ikinci el motorlu kara taşıtı ticaretine dair ruhsat düzenlenen işletmeler de bakanlıkça takip edilecek ve yetki belgesi almadan etkinlikte belirleme edilen işletmeler belirlenebilecek.

Etiketler

Admin

Ajans Haberlerini Naklen Sizlere Aktarıyorum.

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
son dakika haberler aktüel ürünler bim aktüel ürünler a101 aktüel ürünler altın kaç para oldu dizi reyting sonuçları güncel haberler asgari ücret maaşlar en son çıkan telefon modelleri dünyadaki son gelişmeler transfer haberleri savunma sanayi tiyatro saatleri