GenelGündemTeknoloji

Gökbey helikopteri yerli motorla buluşuyor

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen yerli Gökbey Genel Maksat Helikopteri, yıl sonunda yerli motoruyla birleşecek.

Abone Ol  
 
72 / 100

Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TUSAŞ) tarafından geliştirilen yerli Gökbey Genel Maksat Helikopteri, yıl sonucunda yerli motoruyla birleşecek.

Milli Teknoloji Hamlesi sloganıyla yola çıkan ve Türkiye’nin teknoloji üreten bir topluma dönüşmesini amaçlayan TEKNOFEST, Türkiye Teknoloji Takımı Vakfı ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı yürütücülüğünde, Türkiye’nin önde gelen teknoloji şirketleri, kamu kurumları, medya kuruluşları ve üniversitelerinin destekleriyle, Anadolu Ajansının (AA) “Global Etkileşim Ortaklığı”nda Gaziantep Ortadoğu Fuar Merkezi’nde gerçekleştiriliyor.

Etkinliğin yürütücülerinden TUSAŞ, TEKNOFEST’te yerli ve milli imkanlarla ürettiği hava araçlarının maket modellerini sergiliyor.

TUSAŞ Helikopter Genel Müdür Yardımcısı Doç. Dr. Yıldırım Kemal Yıllıkçı, etkinlikte AA muhabirinin başta helikopter uygulamaları olmak üzere şirketin üstünde çalıştığı hava araçlarına dair sorularını yanıtladı.

TUSAŞ’ın halihazırda 4 helikopter uygulaması yürüttüğünü ifade eden Yıllıkçı, bunlardan ikisinin modifikasyon ve üretim çoğunluğu 5 tonluk T129 Atak Taarruz ve Taktik Keşif Helikopteri ile T70 Genel Maksat Helikopteri bulunduğunu söyledi.

Yıllıkçı, Türk Silahlı Kuvvetleri ve İçişleri Bakanlığına 59 helikopter teslim ettiklerini belirterek, “Bu yıl itibariyle de Atak’ın yeni bir versiyonunu devreye soktuk. Onun da teslimat ve kabul çalışmaları devam etmekte. Sonuç olarak Atak helikopterimiz farklı konfigürasyonlarda ve amaçlarla kullanılabilecek duruma geldi. Mevcut teknik performans özelliklerine bir de hareket kabiliyeti bakımından yeni özellikler katıldı. Atak programımız çok başarılı şekilde devam ediyor. Pakistan ile 30 helikopterlik bir kontratımız var. Onun için ABD’den motor ihracat lisansını bekliyoruz. Filipinler’de benzer şeklide 6 helikopter için kontrat imzaladık, onun için de bekliyoruz.” diye konuştu.

– “Gökbey’in her gün yeni bir özelliğini test ediyoruz”

Yıllıkçı, bu üretim projeleri yanı sıra orjinal dizayn platformlara yönelik çalışmalar yürüttüklerini bildirdi.

Tamamen yerli ve milli olarak üretilen sistemleri üstünde taşıyan Gökbey Genel Maksat Helikopteri’nin onaylama ve geliştirme test uçuşlarının başarılı şekilde devam ettiğini altını çizen Yıllıkçı, şu verileri verdi:

“Her gün yeni bir özelliğini, yeni bir yeteneğini test etmiş oluyoruz. Helikopterimizin doğal kararlığı olabildiğince iyi. Pilotaj bakımından iyi kumanda edilebilen, test pilotlarımızın olabildiğince beğendiği bir konfigürasyon olarak başarılı şekilde testlerine devam etmekte. Kısmet olursa bu yıl sonu itibarıyla ilk yerli motorumuzu da Gökbey helikopterimize entegre etmeye başlayacağız. Ön prototip diyeceğimiz, helikopter üzerine yerleştirme yönünden mühim olan motor prototiplerini alacağız. TUSAŞ Motor Sanayii çok başarılı şekilde motoru geliştirmekte. Motoru da dahil ettiğimiz vakit Gökbey helikopterimiz tamamı ile yerli ve milli bir helikopter olacak, hiçbir sistem bakımından dışarıya bağımlı olmayan, rastgele bir kısıtı bulunmayan duruma gelecek. Sonuç olarak dünyada aslında bir helikopteri tümüyle kendisi tasarlayıp yapan 6-7 ülkeden biri olacağız. Bazı ülkeler helikopter geliştiriyor ama motorunu, hareketli sistemini belli bir helikopterden alıp kendilerine adapte etmek gibi ortak çalışma içinde bunu yapıyorlar. Gökbey helikopterimizin halihazırda dişli kutusu, palleri, rotoru, hub sistemi, aviyonik sistemleri, iniş takımı kendi dizayn ve üretimimiz. Buna motoru da eklediğimiz zaman tümüyle yerli ve mili olacak.”

– 10 tonluk yeni kuşak Atak helikopterinde son durum

Yıllıkçı, Ağır Sınıf Taarruz Helikopteri Programı’nda ise ön dizayn adımına geldiklerini kaydetti.

Helikopterin dünyada bu klasta tanınan helikopterlerden daha üstün özelliklere sahip olacak şekilde hem sıcak hava-yüksek irtifa hem de deniz civarında gemiden operasyonlara ideal şekilde geliştirildiğini dile getiren Yıllıkçı, “10 tonluk yeni kuşak bir Atak helikopteri tasarlıyoruz. Aviyonik ve mühimmat sistemleri olarak ASELSAN ve ROKETSAN’ın yaptığı çok başarılı sistemler var. Onları da birleşik ederek daha üstün kabiliyeti tespit edilen bir Atak helikopterine sahip olacağız. Sonuç olarak 4 helikopter projemiz tam gaz devam ediyor. Mühendislerimiz, teknisyenlerimiz, tüm çalışanlarımız büyük bir şevkle projelerdeki bu ara neticeleri görmekten mutlu şeklide çalışmalarını sürdürüyor.” diye konuştu.

– İkinci T70 helikopteri de motor çalıştırdı

T70 helikopterinin üretiminden sorumlu olduklarını anımsatan Yıllıkçı, şu değerlendirmede bulundu:

“Helikopterin üzerine özel bir aviyonik konfigürasyonu geliştiriliyor. Onun testleri ve kalifikasyonu bitirildiğinde helikopter uçmaya hazır olacak. İkinci helikopterin de motorunu çalıştırdık. Kalifiye olarak uçabilmesi için üstündeki tüm sistemlerin entegrasyonunun ve kalifikasyonunun tamamlanması gerekiyor ama programlandığı şekilde üretime devam ediyoruz. Tümüyle yerli üretim olan gövdeyi de ürettik. Tüm ayrıntı üretimleri sürüyor. Başarılı bir uygulama olacağını ümit ediyoruz.”

– “Gökbey’e çok ilgi var”

Yıllıkçı, Gökbey ve yerli motor projelerinin birbirine paralel yürümesi için çalıştıklarını vurguladı.

Mümkün olduğu kadar kısa sürede Gökbey’i kullanıcısıyla buluşturmak istediklerini ifade eden Yıllıkçı, “Öncelik ile bu takvimi yakalayacak şekilde uygulamaya devam ediyoruz. Motorun da yetişmesi, müşterimize yerli motorla sunmak amaçlarımızdan biri ama her zaman B planımız da var tabi.” dedi.

Gökbey’e çok ilgi bulunduğunu belirten Yıllıkçı, şu şekilde devam etti:

“Çünkü çok maksatlı bir helikopter. Helikopter aleminde en çok kullanılan ve en çok tespit edilen helikopter kategorisinde. 5 palli, kuvveti yüksek bir helikopter. İyi sonuçlar alacağımızı ümit ediyoruz. Öncelik ile ülkemizin milli gereksinimlerini karşılamayı, daha sonra çoğu ülkeye helikopterimizi satmayı hedefliyoruz. Atak-2 diye de anılan ağır sınıf helikopterinde de çok güzel ilerlemeler var, dizayn faaliyetleri devam ediyor. Bunun paralelinde yeni teknolojileri, yeni konseptleri kullanmak üzere yaptığımız prototip diyeceğimiz birtakım sistem çalışmalarımız başarılı şekilde sürüyor. Onu da 2023 yılında uçurmayı hedefliyoruz. Aynı vakitte Milli Muharip Uçak’ımızın ilk hangardan çıkışını 18 Mart 2023 olarak hedefledik. İnşallah 2023 yılında çoğu platformumuz döneme girecek, uçmaya başlayacak.”

– “Aksungur rekor üzerine rekor kırdı”

Yıldırım Kemal Yıllıkçı, çift motorlu insansız hava aracı Aksungur’un da rekor üzerine rekor kırdığını söyledi.

Aksungur’un 49 saate yakın havada kaldığına, tüm sistemlerinin başarılı şekilde çalıştığına ilgi çeken Yıllıkçı, ikinci olarak aracın tam yükle aşağı yukarı 29 saat havada kaldığını dile getirdi. Yıllıkçı, Aksungur’un, mühimmat bakımından sahip olunan Anka’dan 2-3 kat üstün özelliğe sahip olacağını ve projenin başarı ile devam ettiğini aktardı.

– TUSAŞ kapılarını yarışmacılara açacak

TEKNOFEST’e bu yıl Helikopter Tasarım Yarışması konseptiyle katıldıklarını ifade eden Yıllıkçı, buraya 117 müracaat bulunduğunu ve elemelerle sayıyı 11’e indirdiklerini bildirdi.

Yıllıkçı, yarışmaya katılanlara, uzaktan helikoptere dair asli eğitimler verdiklerini, birtakım yazılımları kullandırdıklarını belirterek, şunları kaydetti:

“Bu sayede daha gerçekçi, ayakları yere basan, daha şevkle gerçekleştirdikleri çalışmalar oldu. Finale kalan 11 helikopterimizin hepsinin de çok güzel düşünülmüş konseptleri var, ince hesaplamalardan geçirilmişler. 3 günü yoğun şekilde yapılacak sunumlarla 1, 2 ve 3’üncüyü seçmekte zorlanacağız ama bu gurur verici bir şey. Bu yarışmalar aynı vakitte ileride TUSAŞ’ta çalışacak mühendisleri seçme yönünden da çok mühim. Çok gurur duydum. Bu arkadaşlarımızın hepsini TUSAŞ’a çağrı etmeye söz verdik. İnşallah birtakımlarını da mühendis olarak şirketimizde görevlendireceğiz. Bizim isteklerimize yanıt olarak geliştirilen helikopterlerin hepsi çift rotorlu diye tanımladığımız konfigürasyonda. Yüksek hızlı bir ister bulunduğu için itki pervaneli yani arkadan ittirmeli bir helikopter. Klasik helikopter konfigürasyonundan bir derece farklı. Dünyada da bu konseptler üstünde ciddi şekilde çalışılıyor. Gençlerin bu gibi yeni konseptleri düşünmesi, bunların hesabını, kitabını edebilmesi çok gurur verici. İnşallah içlerinden çok yeni arkadaşlar ve ekipler çıkacaktır.”

Etiketler

İlgili Makaleler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu
Kapalı
son dakika haberler aktüel ürünler bim aktüel ürünler a101 aktüel ürünler altın kaç para oldu dizi reyting sonuçları güncel haberler asgari ücret maaşlar en son çıkan telefon modelleri dünyadaki son gelişmeler transfer haberleri savunma sanayi tiyatro saatleri