Dolar
Euro
Sterlin
Gram Altın
Çeyrek
Gümüş
8.0738 9.7060 11.1716 451.32 740.44 6.61
Hava Durumu
11 ºC

Haber / Genel


Tarih : 12/5/2020 12:00:00 AM   Güncelleme : 12/5/2020 12:00:00 AM

Medipol'den "Günlük Türk kahvesi miktari" uyarisi

Medipol'den "Günlük Türk kahvesi miktari" uyarisi


Medipol'den

Medipol Esenler Üniversite Hastanesi'nden Uzman Diyetisyen Canel Öner Sayar, günde tüketilmesi gereken Türk kahvesi miktarinin kisiden kisiye degisiklik gösterdigini belirterek, "Yetiskin bireyler için vücut agirligi (kg) basina 3-5 mg günlük kafein kullanimi uygundur." ifadelerini kullandi. Medipol Esenler Üniversite Hastanesi'nden yapilan açiklamada görüslerine yer verilen Sayar, 5 Aralik Dünya Türk Kahvesi gününde kahve ve çesitleri hakkinda tüm merak edilenleri aktardi. "Günde ne kadar Türk kahvesi içmeliyim?" sorusunun cevabinin kisinin kilosunda ve tibbi öyküsünde sakli oldugunu belirten Sayar, "70 kg bir bireyin kafein ihtiyaci günlük 210-350 mg. 1 Türk kahvesi fincani da 65 mg / 65–75 ml kafein barindirir. Kafein kahvede, çaylarda, kakaoda bulunur. Uyarici etkisi vardir. Sinir sistemine etki eder ve beyne gelen mesajlari hizlandirir. Kalp hastaligi veya yüksek tansiyonu olan bireylerin kafeinden uzak durmasi gerekiyor. Yetiskin bireyler için vücut agirligi (kg) basina 3-5 mg günlük kafein kullanimi uygundur." açiklamalarini yapti. Kahve çesitlerinin içerdigi kafein oranlarini aktaran Sayar, "Türk kahvesi 65 mg / 65–75 ml (1 Türk kahvesi fincani), filtre kahve 120-170 mg / 180–200 ml (1 kupa), suda çözünebilir hazir kahve (gold, klasik) 60–80 mg / 100–180 ml (2 gr) (1 kupa), espresso kahve 130–200 mg / 50–60 ml (1 espresso fincani) kafein içeriyor.” bilgisini verdi.  

- El titremesi, sinir ve uykusuzluk yapiyor

  Kisinin ihtiyacindan fazla kafein almasi halinde olabileceklere karsi uyarida bulunan Sayar, kisilerde uykusuzluga bagli sinirlenme, mide bulantisi, vücudun asiri isinmasi, nabzin asiri yükselmesine bagli el titremesi olusabilecegini belirtti. Kahve dahil tüm içeceklerin yani sira egzersiz öncesinde, sirasinda veya sonrasinda su en önemli içecek olduguna dikkati çeken Sayar, "Kahve genellikle egzersiz öncesi yararli olsa da spordan sonra hemen kahveye sarilmamaliyiz. Çünkü antrenmanin ardindan birçok insanin dogrudan kahve içtigi görülmektedir. Herhangi bir kafein alimindan önce vücudumuz için su tüketmemiz gerekmektedir. Spordan önce kahve içerken dikkat edilmesi gereken en önemli noktalardan biri de seker ve krema kullanmamaktir." uyarisinda bulundu. Uluslararasi Sporcu Beslenmesi Dernegi tarafindan yapilan çalismalardan bahseden Sayar, "Kafein sürekli maksimum dayaniklilik aktivitesi için etkili bir ergojenik yardimcidir ve ayrica uzun vakitler performansi arttirmak için çok etkili oldugu gösterilmistir. Kafeini içme zamani da önemlidir. Kafeinin vücut üzerindeki etkileri, içtikten yaklasik bir iki saat sonra zirveye ulasir, yani maksimum faydayi elde etmek için bir fincan kahveyi içtikten 45 ila 60 dakika sonra egzersize baslanmalidir." tavsiyelerinde bulundu.  

- Odaklanmayi artirir

  Dogal bir uyarici olan kafeinin, zihinsel odaklanmayi, uyanikligi ve genel bilissel islevi arttirdiginin gösterildigini hatirlatan Sayar, "Yavas bir yoga dersinde, bir fincan kahvenin saglayabilecegi ilave konsantrasyondan yararlanilabilir. Kafeinin odaklanma güçlerini kullanmakla gergin ve endiseli hissetmek arasinda ince bir çizgi vardir. Bu yüzden 5-6 fincan espresso içip maximum verimlilik beklememeliyiz. Vücudunuza normal kahve miktari yeterlidir." ifadelerini kullandi. Bir Rhode Island Üniversitesi çalismasina dikkat çeken Sayar, "Kafein, egzersiz sonrasi kas agrisini bir plaseboya kiyasla önemli ölçüde azaltmistir. Üst vücut agirlik antrenmani yapmadan önce kahve içen katilimcilar, son setlerinde daha fazla tekrar tamamlayabilmisler. Sonuçlar, yogun antrenmandan önce kafein içmenin atletik performansi gelistirdigini ve kas iyilesmesi için gereken süreyi azalttigini göstermistir." açiklamalarinda bulundu.  

- Aksam egzersizden önce kahve tüketmeyin

Birçok durumda, kahve bir fitness rutinine eklenmesinin bazi sartlari olduguna deginen Sayar, "Eger gece geç saatlerde egzersiz yapiliyorsa, genellikle yatmadan 4-6 saat önce kafein içmeyi birakmak gerektigi için kahve tüketmemelidir. (yani 18:00’den sonra)." bilgisini verdi. Kahve ile arasi olmayan kisilerin kahve tüketmeyip bunun yerine kafeinli çay (ve su) tercih edebilecegini dile getiren Sayar, "Yesil çay da kahve gibi kafein içerir ve vücutta dogal bir enerji kaynagi olarak kullanilir. Bu sebeple, tamamen damak zevkinize bagli olarak spordan önce kahve veya yesil çay içilebilir. Yalniz, yesil çaydaki kafein orani kahveye göre daha düsüktür, spor sirasinda kahve kadar etki etmeyebilir." degerlendirmesinde bulundu. Kahvenin içerdigi kafein özleriyle böbrek üstü bezlerini uyarip daha fazla adrenalin ve stres hormonu (kortizol) salgilanmasina sebep oldugu uyarisinda bulunan Sayar, "Kortizol hormonu spor yapildiginda yük bindirildiginde zaman daha çok salgilanir. Böylece artan kortizol seviyeleri kaslarin tamir edilip büyümesini yavaslatir ve daha fazla yorgunluk olusabilir. Asiri kahve içmek ayrica, stres hormonundaki artisa bagli olarak bel çevresinde yaglanmaya sebep olabilir.” dedi  

Yorum Yazın (Üye Olmadan'da Yorum Yazabilirsiniz)
Hava Durumu


Yorumlar

Bu Habere Henüz Yorum Yapılmamıştır.

Tüm Haberleri Gördünüz

Hızlı Anket


Düşünceniz Nedir?

Önümüzdeki Günlerde Cumhurbaşkanlığı Seçimi Olsa Kime Oy Verirsiniz?